si cina dan si melayu


ketika sedang asyik menonton cerita melayu. entah apa tajuk pun aku tidak ingat. yang pasti, pelakonnya memakai baju yang amat seksi dan mampu menjolok mata.

tiba-tiba..

si cina: eh,lu kenapa pakai tutup ini macam ha? kenapa tak mau pakai itu macam dalam t.v?
aku: (mulanaya aku diam. kemudian baru aku jawab dengan hemahnya)hai ya, dia selea macam itu meh, saya selesa pakai ini macam.
si cina: iyakah? ka takut sama lu punya bapak? dia tarak bagi lu pakai ini macam dalam t.v kah?
aku: ayo, bukan meh. saya suka ini macam meh. semua orang lain-lain meh. bukan takut sama bapak marah punya.(rasa macam nak bagi penyepak sikit kat si cina seorang ini)
ayah pesan nak cakap dengan orang mesti fikir dahulu, takut kalau-kalau ada yang tersalah ibarat kata peribahasa, terlajak perahu boleh gostan-gostan, terlajak kata tidak boleh berbuat apa-apa.jangan kata gostan, nak pandang belakang pun dah tak boleh. menyakitkan hati orang itu ibarat membuat dosa besar, bagi yang mulut sangat berbisa, bagilah ia rehat. kan lebih elok jika berzikir. ada juga manfaatnya dari melukakan orang. luka di hati orang kita tidak akan tahu, jadinya macam mana hendak minta maaf? berhati-hatilah wahai semua dalam etiap urusan kamu!

Comments

Popular Posts