cerita 5:

'kenangan yang pahit tu membuatkan abang lupa pada hari mendatang.
banyak yang abang dah sia-siakan termasuk ana dan mak.
maafkan abang.
terima kasih ana dah buat abang sedar betapa pentingnya kehidupan semula.
benar kata ana, abang harus bangkit lagi'.

salam pagi buta:
abangmu yang hensem di puja ramai=)

tinta kecil di atas meja ana di sambut dengan senyuman. akhirnya abangnya berubah juga. gembira hatinya tidak terkata. langkah di atur ke bilik abangnya.

"can i?", sapa ana kepada abangnya yang sedang mengadap laptop sambil tersenyum.
"masuklah ana", balas qaid mesra.
"siapa anda?" tanya ana yang ingin mengusik abangnya.
"si abang ana yang hensem lagi bergaya", balas qaid seraye tertawa kecil. ana yang mendengarnya juga tertawa. lega hatinya apabila abang kesayangannya sudah kembali ceria. siapa sangka dia akan berubah begitu. 'alhamdulillah', desis hatinya.

........................................................................................................................................................


"muna, ada note kecil dari bos ni. kata dia suruh ana baca betul-betul", beritahu kak nani sambil tersenyum.
aku mengerutkan dahinya sambil membaca tinta kecil itu. kemudian dia tersenyum sendiri.'alhamdulillah, akhirnya dia berubah', desis hati kecilku.
"muna!", jerkah ana.
"astagfirullahalazim ana. terkejut aku. kau ni macam tak ada kerja lain ke apa ha? tengok aku panggil kau pun dah tak sopan", balas ku sambil menggosok-gosok dadanya.
"ala, aku tak kisah lah. kau kan kawan aku. kau nampak tak kenapa dengan aku ni?", tanya ana sambil tersenyum lebar.
aku sudah mula pelik. tiba-tiba aku dapat menanagkap sesuatu.
"ha, aku tahu. ni mesti pasal abang kau kan?".
"yelah. malam ni kita keluar nak tak? main bowling?", ajak ana sambil mencuit tangan aku.
"ok juga tu. malam ni pukul 8.30 kat tempat selalu. kau jangan lambat pula".
kemudian meneruskan kerja yang tergendala sebentar tadi.

tetapi tidak qaid, dia sedang asyik memerhatikan muna yang sedang leka membuat kerja. entah kenapa hatinya tertarik untuk melihat wanita itu, padahal hatinya pernah terluka dahulu.

.........................................................................................................................................................

"muna, lama tunggu?. sorry lah, abang aku cari parking lama sangat tadi, ni pula pergi tandas. macam-macam hal lah dia tu", ujar ana yang baru sampai di LOVE BOWLING CLUB.
"kau datang dengan siapa?" tanya ku semula. aku mula risau dengan kedattangan lelaki panas baran itu. benarkah dia dah berubah atau sekadar mahu mengenakan aku? hatiku panasaran.
"dengan abang. kenapa?" tanya ana pelik. aku tidak menjawab. tetapi hanya tersenyum sambil menggelengkan kepala. aku cuba menenangkan diri sendiri. aku memulakan game tanpa menunggu kehadiran qaid. ana memberitahu bahawa qaid juga handal dalam bermain bowling.
dengan lafaz bismillah aku memulakan balingannya. tepat sangkaan ana tadi bahawa sahabatnya itu akan memperolehi markah penuh.
"wah, terornya muna. tak sangka ya kuat juga muna nak baling bola tu walaupun kurus", ujar qaid sambil tersenyum.
muna yang terperanjat dengan suara itu lantas pergi menyorok di belakang ana.
ana hanya tertawa sendiri melihat gelagat temannya.
"apa yang awak takut sangat dengan saya?", tanya qaid yang masih dalam tawanya.
aku diam seribu bahasa.
"ok ok. i will stop calling u 'perempuan tak guna' because i think u are interesting person. sorry for all my words before and can we be friend?", tanya qaid dengan harapan muna akan setujuu.
muna yang teras malu dengan tindakannya yang macam anak-anak kecil itu segera berdiri dengan betul di sebelah ana. dia membetul-betulkan bajunya. qaid dan ana hanya menahan tawa melihat muna.
"muna, setuju tak?" tanya qaid lagi.
"erm, ok", balasku kemudian tersenyum manis.
tertawan qaid melihatnya. perkenalan yang melucukan itu menjadi kenangan manis buat qaid.
mereka seronok dapat meluangkan masa bersama-sama. mereka sudah boleh bergurau dan ketawa bersama.

......................................................................................................................................................

malam itu aku tersenyum sendiri apabila mengigati peristiwa itu. tak di sangka dia seorang yang peramah. sama seperti ana, manakan tidak, mereka kan adik-beradik. tapi dari pandanganku, qaid seorang yang sukakan private sedikit, tetapi ana tidak. ana lebih suka berkongsi apa yang di rasa berbanding abangnya.


Comments

Popular Posts